Wednesday, November 12, 2008

alex & me

jadąc dziś do pracy znalazłam na jednych z trzech NPR które mam zaprogramowane w swoim samochodowym radio (jedno z monterey, jedno z san jose i jedno z san francisco- w zależności od mojej lokacji, jestem w stanie zawsze słuchać przynajmniej jednej ze stacji, a czasami też dwóch na zmianę - tak, mam lekkie OCD) fresh air (o fresh air napiszę kiedyś chyba oddzielną notkę, terry gross jest moją idolką) w którym terry gross rozmawia z kobietą o imieniu irene pepperberg. irene pepperberg jest naukowcem i przez ostanie 30 lat obiektem jej badań była papuga alex. alex bynajmniej nie był zwykłą papugą- znał ponad 100(!) słow, umiał liczyć do sześciu i rozumiał koncept liczb, kolorów, rozmiarów, rozpoznawał ponad 50 różnych przedmiotów a jego poziom rozwoju emocjonalnego był porównywalny do dwuletniego dziecka. alex zmarł rok temu w wieku lat 31 i ta pani wlaśnie napisała książkę o przebiegu jej badań i ich przyjaźni, alex & me. polecam ten odcinek fresh air (można ściągnąć z itunes), jest na prawde fascynujący. jej odkrycia i wnioski na temat ptasiej i generalnie zwierzęcej inteligencji są niesamowite.

2 comments:

Anonymous said...

pamietam jak ta papuga zmarla rok temu i byla to jedna z wazniejszych wiadomosci dnia

Anonymous said...

Ja tez.
U nas dzis jedna z wiadomosci dnia jest smierc starszego mezczyzny, ktory nie chcial opuscic plonacego mieszkania i znajdujacego sie w nim psa i w zmarl na zwal serca, gdy w koncu strazacy go wydostali z mieszkania. Ktos napisal w komentarzu "He was certainly his dog's best friend." W przypadku papugi i Irene tez chyba tak mozna powiedziec.

http://www.chicagobreakingnews.com/2008/11/man-died-reportedly-trying-to-save-dog.html